۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 83302279
T T
۰ نفر
رئیس كمیسیون امنیت ملی خواستار آزادی فوری بازداشت‎شدگان روز كارگر شد

تهران- ایرناپلاس- رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‎گوید: بازداشت‎شدگان تجمع روز كارگر در مقابل مجلس باید سریع آزاد شوند و هرگونه برخورد قهری با جمعیت‎های دارای مجوز و تشكل‎هایی كه مقدمات قانونی را طی‎ كرده‎اند، جرم محسوب می‎شود.

حشمت‎الله فلاحت‎پیشه، نماینده مردم كرمانشاه درباره برخورد با تجمع كارگری روز چهارشنبه مقابل خانه ملت، به ایرناپلاس می‎گوید: معمولاً اگر لازم شود، كمیسیون امنیت ملی به موضوع آزادی‎های مدنی وارد می‌شود. در حال حاضر نیز ما این موضوع را در كمیسیون امنیت ملی بررسی خواهیم كرد.

فلاحت‎پیشه ادامه می‎دهد: اعتقادم بر این است كه بازداشت‎شدگان سریع باید آزاد شوند و همچنین نباید احكام سخت‎گیرانه‎ای علیه آنان صادر شود.

رئیس كمیسیون امنیت ملی همچنین درباره بازداشت معترضان و صدور فوری قرارهای سنگین تأكید می‎كند: هرگونه برخورد قهری با جمعیت‎های دارای مجوز و تشكل‎هایی كه مقدمات قانونی را طی كرده‎اند، خلاف قانون است و خود جرم محسوب می‎شود.

نماینده مردم كرمانشاه با اشاره به اینكه بر اساس قانون، مردم حق اعتراض دارند، تصریح می‎كند: این یك واقعیت است كه در برخی موارد، جمعیت یا گروهی ممكن است احساس كند حقش نادیده گرفته شده‎ است و از مجاری قانونی هم نتواند به نتیجه برسد، بنابراین نیازمند است كه اعتراضش را به مسئولان برساند. به هرحال خانه ملت، جایی است كه باید صدای معترضان شنیده شود.

وی در ادامه می‎افزاید: وقتی حمله چند نفره داعش به مجلس اتفاق افتاد كه به‌راحتی هم قابل پیش‎بینی بود و همچنان شبهات آن باقی است، دیوارهای بلندی به سبك منطقه سبز عراق در مجلس ساختند. البته جالب است كه این دیوارها حالا در عراق برداشته شده ‎است اما همچنان در مجلس ما وجود دارد، جایی كه مردم می‎توانستند پشت آن صدای اعتراضشان را به گوش نمایندگانشان برسانند.

فلاحت پیشه با اشاره به اینكه افرادی هستند كه از این كار نفع شخصی می‎برند، بیان می‎كند: حالا با این كار، مردم مجبورند مقابل مجلس جمع شوند و وقتی ده نفر جمع شوند، خیابان بسته می‎شود. در صورتی كه داخل مجلس، محوطه بازی وجود دارد كه مردم می‎توانند آنجا اعتراضاتشان را بیان كند و راهنمایی شوند. در واقع به اسم امنیت، كاری كردند كه مردم و حتی ارباب رجوع نیز برای پیگیری مشكلاتشان، جایی در مجلس نداشته باشند و با مشكل روبه‎رو شوند.

وی همچنین ادامه می‎دهد: از وقتی طرح شكل‎گیری مجالس در دنیا مطرح شد، كنگره عقاید یا محل شنیدن دعاوی و خواست‎های مردم نیز شكل گرفت، اما متأسفانه این اتفاق در ایران رخ نداد. غافل از اینكه وقتی می‎گوییم مجلس، منظور خانه ملت و مردم است.

صبح روز چهارشنبه تعدادی از دانشجویان و فعالان كارگری به مناسب روز جهانی كارگر مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع كردند. بر اساس گزارش‎های میدانی، در جریان این تجمع، تعدادی از این افراد و از جمله یك خبرنگار بازداشت شدند.
۰ نفر